Reklamegaver som strategisk værktøj
Reklamegaver er en populær markedsføringsstrategi, som virksomheder bruger til at promovere deres brand og skabe goodwill blandt kunder, kundernes familie og venner. Formålet er at tiltrække potentielle kunder, som kan give virksomheden mersalg. Reklamegaver kan nemlig være en effektiv måde at øge kendskabet til et brand og til at opbygge loyalitet blandt eksisterende kunder. Derudover kan de også bidrage til at skabe nye kunderelationer og styrke virksomhedens image. Det er dog vigtigt at overveje, hvordan reklamegaverne skal bruges samt hvilke reklamegaver, da det kan have en afgørende indvirkning på, om de vil være effektive eller ej. En reklamegave kan være alt fra køkkengrej, tøj, nøgleringe, drikkedunke og meget mere. Det er relevant at tilpasse sin reklamegave efter modtageren, så modtageren vil få mest muligt gavn af den og dermed tage den ud til omverdenen.
Fokus på modtageren
Det første, man bør overveje, er, hvilken type reklamegave der passer bedst til virksomheden og dens kunder. Det kan være fristende at give en billig reklamegave for at spare penge, men det kan have den modsatte effekt, hvis kunderne oplever, at gaven ikke har nogen værdi. Er I derfor en virksomhed med fokus på bæredygtighed vil en mulepose i økologisk bomuld eller et termokrus i recycled plastik være en oplagt reklameartikel. Her vil I væres sikre på at nå modtageren, og de vil få en gave som de vil få gavn af og benytte sig af i deres hverdag. Hvis I er en virksomhed med fokus på træning og sundhed kan en sportsdrikkedunk eller en sportstaske være ideel. Her vil de kunne få gavn af den i fitness eller hvis de dyrker en sportsgren. Jo gladere modtageren bliver, jo større værdi vil det have. De vil føle at der er blevet tænkt på dem, som har stor værdi samt vil de bruge gaven oftere og jeres virksomhedsnavn vil derfor blive set flere steder,
En anden overvejelse, man bør gøre, er, hvornår og hvordan en reklamegave skal gives. Det er vigtigt at huske på, at reklamegaver ikke kun skal bruges som et middel til at få kunder til at købe mere. De kan også bruges til at fejre milepæle, som f.eks. jubilæer og fødselsdage. Når man giver en reklamegave, bør man også huske at tilføje en personlig note eller takke for kundens loyalitet. Dette kan være med til at skabe en mere personlig relation mellem virksomheden og kunden.
Til markedsføring
Det primære formål med reklamegaver er at skabe synlighed for sit virksomhedsnavn, og tiltrække flest muligt potentielle kunder. Man skal derfor overveje hvordan jeres reklamegaver kan integreres i en større marketingkampagne. Reklamegaver kan være en del af en større markedsføringsplan, og det er vigtigt at overveje, hvordan de passer ind i den overordnede strategi. For eksempel kan man bruge reklamegaver som en belønning for at tilmelde sig en email-liste eller som en måde at få kunderne til at dele virksomhedens indhold på sociale medier. Derudover kan I også bruge en reklamegave til at støtte lokale organisationer eller velgørende formål, hvilket kan give virksomheden et positivt ry i lokalsamfundet og blandt kunderne. En reklamegave vil altså have en positiv effekt for virksomheden, man skal blot også have fokus på modtagerens ønsker, behov og værdier.