Til den selvstændige; tips til selskabsstiftelse

Der findes forskellige strukturer for, hvordan man kan drive sin virksomhed. Om man vælger at have en enkeltmandsvirksomhed, et interessantskab eller et anpartsselskab afhænger bl.a. af virksomhedens størrelse, visioner og fremtidsudsigter.

 

Men hvilke fordele er der egentlig ved et anpartsselskab og hvorfor skal man som erhvervsdrivende vælge den struktur fremfor en anden?

 

Fordele ved ApS

 

Som erhvervsdrivende kan det være svært at finde rundt i de forskellige former for virksomheder man kan drive her i landet. Det kan både være en udfordring at forstå strukturerne og hvorfor man skal vælge det ene fremfor det andet.

 

Et anpartsselskab, også forkortet ApS, er en god mulighed for den ambitiøse erhvervsdrivende. Her er der nemlig tale om en form, hvor man skal stille med 40.000 kroner ved oprettelsen. Har man allerede et sådan beløb tilknyttet sin virksomhed ved opstart, så viser man potentielle kunder og samarbejdspartnere at man er ambitiøs omkring sit projekt og at man tror nok på det til at investere en sum penge i projektet.

 

Derudover kan man anse den begrænsede hæftelse som en foretrukken fordel. Her refereres der til det faktum at du ikke skal hæfte for det privat, hvis virksomheden går konkurs eller der bliver rettet krav mod selskabet. Man skal derimod blot hæfte for det omtalte indskud, hvis noget skulle hænde.

 

Med et anpartsselskab er det også nemmere at foretage en såkaldt udvidelse af ejerkreds. Det vil sige at man på en nemmere måde kan tilknytte flere ejere til selskabet, så man ikke selv behøver at stå med ejerskabet. Dette gør det lettere for ildsjæle indenfor et specifikt felt at gå sammen og skabe nye tiltag indenfor deres branche.

 

Læs mere om fordelene ved ApS her.

 

Styr din virksomhed med en varemærkeregistrering

 

Hvad enten du vælger at stifte et anpartsselskab eller du vælger en anden struktur for din virksomhed, så er det vigtigt at du danner en solid ramme omkring din virksomheds profil.

 

Her kommer varemærkeregistreringen på banen. Med en varemærkeregistrering kan du nemlig sikre dig imod at konkurrenter overtager dit logo, dit slogan eller din virksomheds navn. Ved at skille dig ud fra andre lignende firmaer kan du nemlig fange potentielle kunders opmærksomhed og bibeholde den selvsamme interesse på grund af dit særprægede varemærke.

 

Men processen for varemærkeregistrering kan være en snørklet affære, og det gælder her om at have styr på lovgivningen og alle de påkrævede dokumenter der skal udfyldes. Netop derfor kan det være en god idé at rådføre sig med en advokat, der sikkert kan lede en igennem processen.

 

Læs om hvorfor det er en god idé at bruge en advokat til varemærkeregistrering her.

 

I en verden hvor konkurrencen er nådesløs, og hvor man unægtelig vil have dygtige konkurrenter indenfor alle brancher, der gælder det i særdeleshed om at skabe en stærk vision for sin virksomhed, og holde sig til denne vision, så man ikke mister den røde tråd. Man skal være tydelig i sin kommunikation til potentielle kunder og opsætte klare retningslinjer for hvad man vil og kan udføre som virksomhed, så der ingen tvivl hersker blandt den påtænkte målgruppe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *